неделя , април 14 2024

Как да спрем пушенето? Трикове, съвети и опит на хора, които са успели

Въпреки факта, че има хора, които наистина обичат да пушат, ние вярваме, че поне веднъж са си задавали въпроса „как да спрат да пушат?“. Всички добре знаят, че пушенето е опасен, нездравословен и мръсен навик и че не получаваме нищо добро от цигарите. Отказването на цигарите обаче не е лесно, защото това също е вид зависимост, която може да предизвика абстинентна криза, поради което мнозина се предават и запалват поредната цигара. И след това всичко продължава, сякаш никога не сте спирали да пушите, нали?

За да разберем как да откажем пушенето , първо трябва да знаем как и защо се създава пристрастяването към цигарите. След това представяме няколко успешни опита за това как да откажете пушенето.

Защо сме пристрастени към цигарите?

Основната съставка в цигарите, която причинява пристрастяване, е никотинът . Докато за него се пишат песни, той е отговорен за онези моменти, в които наистина ти се иска да запалиш цигара. Намира се във всички тютюневи изделия – цигари, масло за изпарители и тютюн за дъвчене.

Когато пушим, никотинът от цигарата достига мозъка ни много бързо, проучванията казват, че това се случва само за няколко секунди. След това никотинът може да активира производството на допамин, хормона на „щастието“, който автоматично ни дава добро усещане.

Допаминът се разгражда, за да създаде адреналин, което означава, че пушенето на цигари създава две чувства в тялото – щастие и вълнение. Съвсем логично е, знаейки, че именно цигарата ни е дала това усещане, да посегнем към следващата.

Допаминът действа върху рецепторите, които са отговорни за движението, когнитивната памет, ученето, мисленето, храненето, съня и усещането за болка в нашето тяло.

Когато решим да спрем пушенето, ние се отдалечаваме от цигарата и по този начин намаляваме нивото на допамин, с което тялото ни е свикнало.

Това са най-честите симптоми, които се появяват след отказване от тютюнопушенето :

– умора, лошо настроение

– безпокойство

– разсеяност и нервност

– затруднен контрол на поведението

– мислейки за цигари през целия ден, желанието да запалите цигара е силно

  Защо е полезно да обръщаме внимание на цвета на пастата и водата, в която се готви

– проблеми с концентрацията и паметта

– намалени импулси и реакции

Това, което най-много чувстваме, след като решим да спрем цигарите, е, че ставаме по-уморени, в лошо настроение и трудно заспиваме. Тогава мозъкът започва да търси онзи стимул, който ни кара да се чувстваме добре. Ето как възниква пристрастяването – даваме на мозъка повече, а с повече стимулация тялото ни иска още и още. Това е единственият начин да създадем порочен кръг.

Най-лошите странични ефекти от тютюнопушенето

Най-големият стимул да се откажем от пушенето със сигурност са страничните ефекти от пушенето на цигари , които могат да бъдат много опасни за нашето здраве.

Изчислено е, че над 16 милиона души само в САЩ страдат от заболяване, причинено от цигарите. На всеки човек, починал в резултат на тютюнопушене, има 30 от тях, живеещи със сериозно заболяване, причинено от пушенето на цигари.

Опасността е най-голяма при млади хора, които често пушат и при бременни жени, при които тютюневият дим може да повлияе силно на плода и неговото развитие. Страничните ефекти от тютюнопушенето варират от проблеми с кръвообращението до тумори, диабет и други хронични заболявания. Тези последствия ще усетят и пасивните пушачи, на които не им се налага да запалят нито една цигара през живота си. Смята се, че пасивното пушене причинява около 40 хиляди смъртни случая в САЩ.

Това са само част от нежеланите реакции, които се появяват при пушачи, както активни, така и пасивни:

– сърдечни заболявания , дължащи се на отслабена циркулация и ефекта на адреналина върху сърдечния ритъм

– повишен риск от инфаркт и повишен риск от коронарна болест на сърцето

– белодробни заболявания (повишен риск от развитие на тумори на белия дроб и гърлото, развитие на хронично белодробно заболяване, бронхит , повишен риск от туберкулоза)

– развитие на диабет

– проблеми с развитието и костите: развитие на ревматоиден артрит

– отслабен имунитет и по-големи възможности за заразяване с бактерии и вируси

– повишена склонност към развитие на различни алергии

– развитие на гастрит поради повишена секреция на стомашна киселина

Опитът на хора от Хърватия, които успяха да откажат пушенето

Ако тези странични ефекти от тютюнопушенето не са достатъчни, за да ви накарат да изхвърлите цигари в кошчето, по-долу са дадени опит за това как да откажете пушенето. Повечето пушачи ще кажат, че няма специални трикове, медитации, хипнози и други подобни, а добро желание и искрена сила да оставиш цигарите далеч от себе си и никога повече да не ги вземеш.

  Кафето има голяма сила за един много важен орган, но ако се консумира по този начин

Това са най-често срещаните съвети как да откажете пушенето :

– създайте солидно решение

– сменете цигарата с химическа или нещо друго в пръстите си, понякога е просто въпрос на навик

– отдалечете се от местата, където се пуши

– далеч от хора, които пушат

– създайте си навик, който ще замени пушенето

– медитирайте

– излизайте по-често на чист въздух

– води дневник

– награждавайте се, когато успеете

– търсите подкрепа от околната среда

Някои бяха принудени от болест

Мнозина бяха подпомогнати от подкрепата на околната среда, а някои бяха принудени да спрат цигарите поради ситуацията или болестта.

Дарио от Хърватия е на 40 години и не е пушил повече от 10 години след същия брой години пушене.

„Реших да спра цигарите след почти десет години пушене и това беше заради операцията. Започнах да пуша за отбора, когато бях още в гимназията и всичко изглеждаше наред, докато не започнах да кашлям преди няколко години. С течение на времето тази кашлица се превърна в експекторация и беше наистина грозна. По несвързана бележка се озовах на операционната маса, така че лекарят ми каза, че след операцията няма да имам право да пуша поне няколко месеца. Тогава реших, с подкрепата на едно момиче, което винаги се притесняваше от пушенето ми, че ще спра завинаги. Така и беше. Запалих нова цигара, за да се сбогувам с навика и оттогава не съм палил. Все още съм пасивен пушач в някои ситуации, но е трудно да се избегне. Оттогава не съм изпадал в изкушение“, каза той.

Магдалена от Загреб е на 27 години и не пуши от шест години. Причината беше необичайна болка в сърцето.

„Никога в живота си не съм бил толкова уплашен, както когато почувствах сърцето си разрязано в градския транспорт. Преди да се кача в трамвая си допуших цигарата и когато се качих се почувствах някак слабо. Сърцето ми започна да бие толкова силно, че ми се зави свят. И тогава усетих как сърцето ми се свива и пробожда. Толкова се страхувах, че ще получа инфаркт, че едва не припаднах. За щастие добри хора ме прибраха. След преглед се оказа, че всичко е наред и това е просто епизод. От този момент нататък изобщо не ми е хрумвало да вдигна цигара, защото съм убеден, че точно затова съм се почувствал така“, каза нашият събеседник.

  Кaк дa излeкувaмe зaчepвeнo гъpлo нa дeтe бeз лeкapcтвa - cъвeти

Лусия е на 33 години и спря да пуши заради гадене.

„Спрях да пуша преди няколко години, след като започнах да образувам много киселина в стомаха си . След всяка цигара, особено в комбинация с кафе или алкохол, тя получавала киселини. Стомахът ме болеше и се чувствах много слаб. Някои сутрини запалвах цигара вместо закуска и този ужасен навик създаваше гастрит, с който се боря и до днес. След като спрях да пуша, не мина дори седмица, докато тялото ми се нормализира. „Вече не мисля да пуша“, твърди тя.

Успех чрез йога и медитация

Антонио е на 44 години и неговият опит как да откаже пушенето включва медитация и промяна на навиците в начина на живот.

„Винаги съм смятал, че медитацията, хипнозата и подобни неща са пълни глупости. И тогава моята приятелка ме убеди да се занимавам с йога и медитация, защото ми каза, че кожата ми се влошава, тоест изглеждам по-стара, отколкото съм в действителност. Това ме удари много, защото винаги съм бил загрижен за външния си вид. Трябваше да взема решение да се отърва от цигарите и всеки път, когато исках да запаля, правех кратка медитация и се убеждавах, че нямам нужда от това. Казах си всички хубави неща, които получавам от това, че не пуша. Беше много трудно, клатех се няколко пъти, няма да лъжа. Но сега не пуша от три години и съм много горд със себе си. Изглеждам по-добре, чувствам се по-добре, имам повече енергия и се чувствам по-жизнена, защото не съм пристрастена”, завърши събеседникът ни.

Прочетете също

Дoмaшни мeкици, гoтoви зa 10 минути: Любимa зaкуcкa нa дeцaтa

Домашни мекици, готови за 10 минути Необходими съставки:500 мл мляко1 кубче мая1 бакпулвер 4 яйца1 …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *